WEDNESDAY OF HOLY WEEK (4.8.2020)



One powerful form of prayer in the Spiritual Exercises is to place oneself in a setting, to imagine interacting with the parties in the story, and to observe the participants and one’s own reactions. When I do that, I can see Jesus interact with Judas. I can see in His gaze the complex emotions He must have felt – His look of pain, of utter disappointment, coupled with a transcending spirit of understanding, love and forgiveness.  I also see the look in Judas’ eyes as he suddenly understands the depth of his actions, the incredible hurt that he sees Jesus experience, and the sinking realization of how wrong he has been, and what the coming consequences of his actions will be.  And then I reflect on my own life, and ask:  How many times have I betrayed Jesus by my actions, my neglect, my selfishness, my indifference, my inability to respond with charitable love when I am harmed by someone?  Have I observed and understood the look in Jesus’ eyes when He sees me, and what I have done to betray Him?  How shameful am I that I have caused Jesus to feel pain, and disappointment?  Why is it that I can’t keep from causing Him pain again, and again, and again, as my human failings outweigh my good intentions to live up to what Jesus calls me to do? And then I feel the wonder, the mystery, the incredible joy of knowing that Jesus understands my humanity and all my shortcomings, still loves me in spite of the hurt I have caused Him, that He has forgiven me, has soothed my heart, has told me to try again to do what He asks, to learn from my betrayals, to become better in Him.  I know I likely will betray Him again, but for the moment, I feel at peace because He has touched me with a healing word, a look in His eye, a soothing of my inner being. And so, my prayer today is to be ever mindful of how I have and can and will continue to betray Jesus, and for the grace and strength to avoid betrayals by being the person God calls me to be • AE



Emmanuel Levinas fue filósofo lituano de origen judío que escribió profusamente sobre el significado del rostro humano. Es la parte de nuestro cuerpo que nosotros nunca podemos ver directamente. Y, sin embargo, la parte que los demás ven. Más aún: el rostro es como una concentración de nuestro cuerpo entero para los demás. Son los demás quienes nos dicen: "Te veo hoy con mala cara" o "Tienes buena cara". Nuestro rostro es la ventana por la cual se comunica lo que somos. Comunican nuestros ojos y comunican nuestros labios. Una frente fruncida es señal de preocupación. Unos labios apretados indican rabia. Una sonrisa transmite alegría. Si el rostro es un concentrado de humanidad, ¡qué fuerza adquieren las palabras del profeta Isaías en la Liturgia de la Palabra de hoy! Junto al sentido del oído, hoy ponemos a punto también el sentido de la vista para contemplar el rostro de Jesús durante los próximos días. El rostro de Cristo es como mapa en el que están registrados los gozos y sufrimientos de todos los seres humanos. ¿Cómo veían el rostro de Jesús sus discípulos cuando le preguntaban, uno tras otro, incluido Judas, "¿Soy yo acaso, Señor?" ¿Verían preocupación, rabia, frustración, derrota? ¿O verían un rostro luminoso, sobrecargado de amor en cada una de sus millones de células? "Tu rostro buscaré, Señor, no me escondas tu rostro", dice el salmista. Esta es la súplica que brota en un día como hoy en el que millones de personas nos preparamo en silencio y en oración para celebrar el Triduo Pascual • AE

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