Sixteenth Sunday in Ordinary Time (Cycle A)



In American movies in the old days you could always tell the good cowboy from the bad cowboy, because the bad cowboy always wore a black hat and the good cowboy always had a white hat, and it was very easy to distinguish good from bad. Unfortunately, we have a habit of doing this in all walks of life. Our friends are the good guys and those people who threaten what we believe in are the bad guys. And we get into a world in which it seems very plain that we can recognize the good guys from the bad guys. The good guys love us, the bad guys don’t. The good guys take advantage of us never, but the bad guys always do. The good guys you can trust, the bad guys you can’t trust. Well, this puts Jesus in a very, very difficult position, if that’s the meaning of this. Why? Because, if you read the gospels very, very carefully, Jesus is much more interested in the bad guys than he is in the good guys. Now, this is a very difficult thing to understand, but it’s true. There is that passage of the woman who was thrown before him, into the temple area, and she’s accused of adultery. And Moses said adulterers – only the women of course – must be executed[1]. And Jesus says a very simple thing: Yes, that’s what the Law says. Okay, he who has no sins at all, he can throw the first stone. And the men are good men. Why? Because they drop their stones and they realize how stupid and unfair and awful it is. So, that’s basically what today’s parable is all about: it is not for us to say who is good and who is bad; who is worthy or who is not, so the thing to carry away is that God looks upon us with human feelings. He sees us as human beings, and always in need of his mercy and compassion; the first of the readings this Sunday talks about this beautifully: “you judge with clemency, and with much lenience you govern us”[2]. So, we are not the good guys or the bad guys. We are the ones who accept His love and try our best to be faithful to Him. We have a serious commitment to him to achieve personal holiness, despite our miseries and mistakes. At the end of the day this is what matters, what gives meaning to our life and helps us to continue on the path • AE

XVI Domingo del Tiempo Ordinario (Ciclo A)



En la parábola de este domingo el Señor habla de cómo están mezclados el trigo y la cizaña, pero él no se queda en ahí, la intención de sus parábolas no es solamente constatar unos hechos; Jesús cuenta esta historia para que entendamos mejor qué es el Reino de los Cielos ¿Qué nos puede enseñar una historia de un campo en el que trigo y cizaña que crecen juntos? La primera enseñanza es que no es competencia humana determinar quién es buena semilla y quién es cizaña; quién es ciudadano del Reino y quién no; eso corresponde al Padre determinarlo, y sólo se pondrá de manifiesto cuando el Padre lo sea todo en todos. Buena cosa es ser bueno, pero cuando el bueno se erige en juez de su hermano, liquida toda su bondad, traiciona al Padre y se convierte en verdugo del prójimo. El bueno de verdad suele ser comprensivo, no lleva cuentas del mal, no juzga, perdona y no condena. En el Reino de los Cielos, por tanto, la justicia está en manos de Dios: Él nos hace justos, Él discierne verdaderamente el corazón de los hombres, Él sabe de qué lado está cada uno. Al hilo de la parábola también podemos plantearnos otra pregunta: ¿por qué estamos tan seguros de que el bien y el mal se identifican plena y perfectamente con unas personas u otras? ¿No es más cierto que, en el fondo, no es que buenos y malos estén mezclados, sino que el bien y el mal crecen a la par en el corazón y en la vida de todos nosotros? No podemos negar es que todos hemos tenido en la vida momentos de ésos en los que, como diría Pablo, hemos visto y aprobado el bien, pero luego hemos obrado el mal[3]. Al parecer, Adolf Hitler estaba sinceramente enamorado de Eva Brawn, y San Agustín, antes de su conversión, tuvo una vida que no se puede presentar precisamente como ejemplar. Entonces, ¿cómo juzgar a los hombres y repartirlos en buenos y malos? ¿Cómo negar la libertad del hombre para cambiar su rumbo en un momento dado? No podemos caer en la simplificación de clasificar al género humano en buenos y malos, porque es radicalmente errónea y sobre todo injusta. El bien y el mal se dan simultáneamente en cada uno de nosotros ¿hacia dónde se inclina nuestra voluntad? ¡Esa es la gran pregunta! Y buena cosa es responderla con honestidad. Hoy podríamos hacerlo en algún momento de la celebración Eucarística • AE



[1] Cfr. John 8:1-11.

[2] WIS 12:13, 16-19.

[3] Cfr. Rom 7, 19-25.


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Fr. Agustin’s Schedule for July 18-19, 2020.

Sixteenth Sunday in Ordinary Time.


 

Saturday July 18, 2020.

 

4.30 p.m. Sacrament of Reconciliation.

@ St. Peter Prince of the Apostles Catholic Church (Confessional)

 

5.30 p.m. English Mass

@ St. Peter Prince of the Apostles Catholic Church.

 

Sunday July 19, 2020.

 

9.00 a.m. English Mass

@ St. Peter Prince of the Apostles Catholic Church.

 

11.00 a.m. English Mass

@ St. Peter Prince of the Apostles Catholic Church.

 

5.30 p.m. English Mass

@ St. Peter Prince of the Apostles Catholic Church.

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